Pszichodráma – játék és terápia
A pszichodráma alkalmazása rendkívül szerteágazó, hiszen nemcsak kiváló eszköz arra, hogy megfelelő terápiás módszerrel gyógyítson, hanem hatékonyan alkalmazható az önismeret fejlesztésében, szervezetfejlesztésben, közösségformálásban, jól használható az oktatásban, képzésekben is. Gyógyszer nélkül, hatékonyan.
Mennyiben játék, mennyiben terápia?
Tavaly vettem részt egy terápián, és bátran elmondhatom, hogy mérföldkövet jelentett az életemben. Szembenézhettem végre olyan lelki rezdülésekkel, amikkel előtte nem mertem, vagy nem is tudtam jelenlétükről. A terápián döbbentem rá, hogy milyen a valódi arcom, hány embert sértettem már meg akaratlanul, és miért nem vagyok teljesen odaadó a szerelemben és az ágyban. Nehezen nyílok meg, nehezen adok szeretetet, és ami a legrosszabb, nehezen is fogadom el. De mindezt már szerencsére múlt időben mondhatom – meséli Péter.
Az életünk során adódnak olyan periódusok, amikor saját magunkban fedezünk fel kiaknázandó képességeket, tulajdonságokat, és arra vágyunk, hogy valahol ezeknek teret engedjünk. Valamikor egyszerűen csak többet szeretnénk magunkról megtudni, jobban tisztában lenni értékeinkkel, hogy jobban eligazodjunk saját gondolatainkban.
Az önismereti csoportok ilyen célokat tűztek maguk elé. A pszichodráma technikája mögött ősi emberi tulajdonság rejlik: a játékosság és a cselekvő átélés. Nem túl bonyolult az eljárás, hiszen maga a játék a terápia.
Ez azt jelenti, hogy a csoportüléseken a helyzeteket, konfliktusokat, elképzeléseket, fantáziákat drámai játékká alakítjuk át. Ennek az a célja, hogy az érzelmi élmény, gondolat és a cselekvés együttese használható, élő tapasztalattá álljon össze, ami lehetővé teszi a hozzáállás és a viselkedés megváltoztatását.
Lényeges eleme a csoport, illetve a csoporttagok egymásnak nyújtott segítsége. A helyzetek, konfliktusok problémák együttes feldolgozása során a megértés, elfogadás egymás iránt erősödik, ami a tagok saját életében is észrevehető változásokat hoz.
A pszichodráma a többi módszertől leginkább abban különbözik, hogy lejátssza, dramatizálja az élményt, és a cselekvéses megjelenítés révén fejt ki hatást. Annak ellenére, hogy a pszichodráma alapvetően konfrontatív műfaj, mégis alapelv az elnéző, elfogadó légkör. Nem arra törekszünk, hogy a negatív fordulatokat tárjuk fel - bár foglalkozunk azokkal is -, hanem arra, hogy megerősítsük a pozitívakat.
A pszichodráma keretei között lehetőség nyílik a megélt és feldolgozatlan konfliktusok dramatizálására, újra átélésére. Bele tudunk helyezkedni a másik fél szerepébe, át tudjuk élni a helyzetét, ezzel jobban meg tudjuk érteni cselekedeteinek indítékait. El tudjuk játszani, hogy hasonló helyzetben mit tettünk, vagy mit tennénk, így indirekt módon elérhetjük, hogy a résztvevő nem marad egyedül a problémájával, a csoport segít levenni válláról a terhet, mintegy osztozik annak cipelésében.
A módszer legfontosabb vonása a dramatikus megjelenítés, az akció, a szerepjáték. Megjelenítésre kerülhetnek a jelen vagy a múlt konkrét történései, a lélek belső eseményei, kipróbálásra kerülhetnek a jövő alternatív lehetőségei, s mindezek összefüggései a személy lelki fejlődésével. Lehetőség kínálkozik vágyak, fantáziák, én-részek, kimondatlan gondolatok megelevenítésére is. A konfliktusok láthatóvá, újra átélhetővé, megváltoztathatóvá válnak.
A pszichodráma végül is nem más, mint a belső világ láthatóvá tétele, a lélek, a lelki történések komplex valóságának megjelenítése a háromdimenziós térben. Ebben a verbális és nonverbális kommunikációnak egyaránt fontos szerep jut. Minden dráma-szituációt részletes és igen jól formalizált visszajelzési és elemzési rész követ.
A pszichodráma terápiás és fejlesztő hatása főképp egyes viselkedészavarok módosításában, a szorongás és depresszió oldásában, az önértékelés növelésében, az agresszivitás redukálásában, az attitűdök és előítéletek megváltoztatásában, az aktivitás serkentésében, és az emocionális stabilitás növelésében rejlik.
Hatótényezői között a spontaneitás és kreativitás felszabadítása, a katarzis, a korrektív emocionális élmény, a kognitív belátás, az áttétel és konfliktusáttétel megjelenése és feloldása vezető szerepet játszik, akárcsak az interperszonális kapcsolatok folyamatos tanulása, a pozitív viselkedésváltozások gyakorlása és pozitív megerősítése, a képzeleti, mozgásos, nonverbális és verbális munka integráló egysége.
A módszer a lélek valóságát cselekvéssel tárja fel
A pszichodráma nemcsak terápiás, hanem önismereti lehetőség is, ennek megfelelően számos alkalmazási területe ismert. Alkalmazzák a szervezetfejlesztésben, tréningekben, pedagógus továbbképzésben, esetmegbeszélésben, szupervízióban, társadalmi problémák kezelésében.
A pszichodráma módszerének megteremtője Jacob Levy Moreno (1889-1974). Módszerének kidolgozásakor alapvetően saját gyermekkori játékélményeire és fiatal felnőttként Bécs játszóterein szerzett tapasztalataira, megfigyeléseire hivatkozott. Nagy hatással volt rá az európai értelmiség körében az 1900-as évek elején kibontakozó avantgardizmus irányzata is, melyben felismerni vélte a sablonoktól mentes emberi spontaneitást és kreativitást.
Moreno 1910-ben kezdi el csoportmegfigyeléseit egy prostituáltak reszocializációjával foglalkozó orvoscsoporttal, később a bécsi parkokban gyermekek játszócsoportjait szervezi, majd 1922-ben megalapítja a Stegreiftheater-t (Rögtönzött Színház), ahol rátalál arra a módszerre, melyből terápiás módszere a pszichodráma is kinőtt. Ez egy színpad nélküli színház volt, ahol az aznapi sajtó alapján, de helyben kitalált jeleneteket is improvizáltak; maguk a nézők is aktív szerepeket vállaltak.
A pszichodráma módszerének alapkoncenpcióját Moreno még Európában publikálta, majd 1925-ben az Egyesült Államokba emigrált és ott továbbfejlesztette a szociometria, csoportpszichoterápia, pszichodráma módszerét. Elméletének első nagyobb terjedelmű összefoglalása 1934-ben a "Who shall survive?" c. kötetben jelent meg. 1935-ben alapítja meg az első pszichodráma színházat és pszichodramatikus szemléletű klinikát Beaconben, és 1942-ben nyitja meg kapuit az első pszichodráma intézet New Yorkban.
A II. világháborút követően a pszichodráma és Moreno elindultak "meghódítani" a világot. Morenonak és utazásainak szerepe volt a pszichodráma magyarországi kialakulásában is. Sírjára a következő feliratot vésték: "az orvos, aki nevetést vitt a pszichiátriába."
A pszichodráma hazánkban
A módszert Magyarországon Mérei Ferenc (1909-1986) honosította meg a hetvenes évek elején, majd a nyolcvanas évek közepén a németországi Überlingeni Moreno intézet magyar származású munkatársai is szerveztek kiképző csoportokat.
Tehát a hazai pszichodráma lassan negyven éves múltra tekint vissza. Mérei a párizsi Sorbonne Egyetemen tanult és 1934-ben szerzett diplomát pszichológia, pedagógia, szociológia és filozófia tárgyakból.
Ezt követően hazatért Magyarországra, ahol elsősorban pedagógusként és klinikai pszichológusként dolgozott. Moreno 1963-ban, az amnesztia évében, régi barátja, Pető András meghívására érkezett Magyarországra, és találkozott Szalay Sándor szociológussal valamint Mérei Ferenccel. Tulajdonképpen akkor beszélték meg a Mesterrel a Pszichodráma Műhely lehetséges munkáját.
A klinikai gyakorlatban pszichodráma módszerrel dolgozó terápiás csoportok részét képezik az ambuláns és kórházi ellátásnak pszichiátriai, pszichoterápiás, addiktológiai valamint pszichoszomatikus szakintézményekben. A gyermek-pszichodráma hangsúlyos szerepet kap mind a nevelési tanácsadásnál, mind a gyermek-pszichoterápiás ambulanciákon.
Pszichodráma-pszichoterápiás csoport
A csoport-pszichoterápiának ezt a változatát a klinikumban gyógyító céllal alkalmazzák. A 10-12 tagú ambuláns csoport tagjai olyan, a pszichoterápiára önként jelentkező páciensek, akik személyes életükben, kapcsolataikban, lelki vagy lelki eredetű testi tüneteik terén a csoporttól várnak változást, gyógyulást.
A csoportot a módszer önálló alkalmazására jogosult, erre képesített szakemberek, orvosi, vagy pszichológusi alapképzettséggel rendelkező pszichoterapeuták vezetik, általában ketten.
A csoport ebben az esetben többnyire zárt, azaz állandó tagsággal dolgozik 140-250 terápiás órában. A csoportülésekre általában hetenkénti gyakorisággal, alkalmanként 4-6 órányi időtartamban kerül sor. A csoportba lépés előtt a terapeuták minden jelentkezővel egyéni interjút folytatnak, amelyben tisztázódnak a páciens elvárásai és céljai a csoporttal kapcsolatban.
A munka keretei (helyszín, időtartam, anyagi feltételek), valamint az esetleges személyi akadályok (pl. ha a páciens párhuzamosan más kezelésben vesz részt, előzetes ismeretségben áll a csoportvezetőkkel, vagy valamely más csoporttaggal, vagy a páciens számára aktuálisan valamely más, nem csoportos kezelési forma látszik alkalmasabbnak).
A csoportvezetőknek és a csoport tagjainak a személyes történésekkel kapcsolatos titoktartási kötelezettségük van, ami nem terjed ki a csoportvezetők munkáját segítő konzulens szakember személyére. Utóbbi a csoportüléseken nem vesz részt, a csoportvezetőkkel esetileg, szakmai kérdésekben konzultál.
Az érdeklődés nagy, az egyesületnek a legfrissebb közgyűlési adatok szerint 529 tagja van. A pszichodráma Magyarországon hivatalos gyógymód, ezért ha bárkit is anyagi megfontolás hátráltatna a csatlakozástól, megnyugodhat, ugyanis a társadalombiztosítás finanszírozza.
A téma izgalmas és kimeríthetetlen, ezért ha valaki elhatározta, hogy elkezd egy terápiát, az egyesület weboldalán máris jelentkezhet.
Forrás - privatriporter.hu
Kapcsolódó
Hírek
- Epebántalmak megelőzése, kezelése gyógynövényekkel
- Az ínhüvelygyulladás gyógyítása
- Mondd a számod, elárulom, ki vagy! - Numerológia
- 5 ok, amikor a szeretkezés lehetetlen
- Hogyan tudták őseink elkerülni a rákot?
- Monogram-numerológia - a kezdőbetűk jelentősége
- Fáj a kezem... - Az ínhüvelygyulladás oka és kezelése
Oktatás
- kineziológus
- yumeiho masszőr
- Bach virágterapeuta