Pszichodráma alkalmazási területek - Felsőoktatás
FELSŐOKTATÁS
A csoportmódszerek - köztük a pszichodráma - az 1990-es években jelentek meg a felsőoktatás gyakorlatában, elsősorban a segítő foglalkozásokra felkészítő szakok tanterveiben, mint a személyiségfejlesztést szolgáló stúdiumok módszerei.
A stúdiumok célját a hallgatók önismeretének, szakmai szerepszemélyiségének és szociális, interperszonális készségeinek fejlesztésében határozzák meg a tantárgyi tematikák. E kurzusok kötelezően vagy szabadon választhatóan épültek be a felsőoktatási tantervekbe, és rengeteg szükségszerű ellentmondással járt a felsőoktatásban való meghonosodásuk.
A pszichodráma csoportok meggyökeresedése azokon a képzési területeken tudott megtörténni, ahol a képzési célok (képesítési követelmények) között egyértelműen artikulálódhattak a személyiségbeli alkalmasság és érettség kritériumai, valamint az interaktív cselekvési kompetenciák birtoklásának szükségessége.
Továbbá ahol a szakma - és intézménypolitikai érdekek nem gátolták a kiscsoportban történő személyiségfejlesztő munka minimálisan szükséges feltételeinek (elegendő óraszám, csoportok létszáma, értékelés problematikája, finanszírozhatóság kérdése, stb.) kialakítását.
A pszichodráma módszerével vezetett személyiségfejlesztő, önismereti csoportok életben maradása és hatékonysága azon is múlik, hogy az intézményi tanári környezettel sikerül-e megismertetni és elfogadtatni saját értékorientációját és ebből következő sajátos munkamódját. Ez nem kis feladatot jelent a szakmai stáb számára.
Az optimális helyzetet a több szemeszteren áthúzódó, állandó összetételű, a tanóra rendszertől viszonylagosan függetlenített személyiségfejlesztő csoportok jelentik, amelyekben ily módon kialakulhatnak az elmélyült lélektani munka feltételei, s amelyek így a pszichodráma módszerrel történő fejlesztő tevékenységet is lehetővé teszik.
A pszichodráma módszerrel vezetett személyiségfejlesztő csoportok a felsőoktatásban elsősorban általános vagy tematikus önismereti céllal, vagy valamilyen szakmai szerepre felkészítő tartalommal jelennek meg a tantervekben.
E kurzusok célja a hallgatók pályaszocializációjának elősegítése, a hivatásszemélyiség kialakulásához szükséges attitűdök, készségek, képességek fejlesztése. A sajátélményű csoportban való részvétel lehetővé teszi, hogy a hallgatók a csoportfolyamat kibontakozása során gyakorolhassák az önmegjelenítés, az önartikuláció hatékony formáit, s fejlesszék azon képességeiket, amelyek lehetővé teszik a jobb személyközi alkalmazkodást és a számukra megfelelő szociometrikus státus kiépítését is.
A pszichodráma módszere kiválóan alkalmas arra, hogy a hallgatók betekinthessenek saját személyiségtörténetükbe és késztetésrendszerükbe, s hogy megvizsgálhassák társas kapcsolati terüket, valamint ráláthassanak önmagukra - a szerepcserék sokaságán át - az aktuális Másik nézőpontjából is.
A pszichodráma módszerének kiváló terepe a szakmai szerepek elsajátítását elősegítő, a szakmai gyakorlat tapasztalatainak integrálását célzó esetmegbeszélő csoport is, hiszen a szerepcseréken keresztül differenciáltabbá válik a hallgatók Ön- és társészlelése, a tükrözés pedig elősegíti az elégtelenül működő én-részekkel való konfrontálódás eredményének az én-képbe és a saját tevékenységbe épülését.
Forrás - pszichodrama.hu
Kapcsolódó
Hírek
- Epebántalmak megelőzése, kezelése gyógynövényekkel
- Az ínhüvelygyulladás gyógyítása
- Mondd a számod, elárulom, ki vagy! - Numerológia
- 5 ok, amikor a szeretkezés lehetetlen
- Hogyan tudták őseink elkerülni a rákot?
- Monogram-numerológia - a kezdőbetűk jelentősége
- Fáj a kezem... - Az ínhüvelygyulladás oka és kezelése
Oktatás
- Bach virágterapeuta
- kineziológus
- yumeiho masszőr