Áyurvéda és az étel
Bár az Ájurvéda megengedi a húst legyengült betegeknek, ksatrijáknak (katonáknak) és azoknak, akik túlerőltették magukat, nagyon nehezen emészthető, gyorsabban rothad, mint más ételek, és gyorsan termel Amát (belső mérgeket). Ha valaki nem edz rendszeresen, a húsevés inkább a zsírt szaporítja, mint az izmot. A sebességnek használ, de a kitartásnak nem, ami nem jó a vata-érintett egyéneknek. A hús túlhevíti az elmét, felmelegíti a testet, de még hideg éghajlaton se szabadna megenni. A mai hús egyébként is rossz minőségű, tele van antibiotikumokkal és más szerekkel, az állatokat istállóban tartják, sose járatják, úgyhogy minden Ama benne marad a szöveteikben.
Ezoterikus értelemben a félelem, amit az állat érez, miközben a lemészárlásra vár, és a gyűlölet, amit az iránt érez, aki le fogja mészárolni, megváltoztatja a hús összetételét, növeli a félelmet és a haragot abban, aki megeszi. Minél több erőszak van az ételünk összegyűjtésében, annál nagyobb az erőszak az életünkben. És mert az emésztési hulladék részben izzadás formájában válik ki, a húsevő egész nap a saját szagában ül, belélegzi a félelmet és haragot sugárzó vegyszereket, a félelmét és a haragját kivetíti másokra.
Ételek, amikhez sose szabad hozzászokni, mert túl nehezek a rendes emésztéshez: nem bio-joghurt, disznóhús, marhahús, birkahús, szárított hús, szárított zöldségek, melasz és sajt, valamint bármilyen étel, ami nagyon hideg, nagyon forró, teljesen ízetlen vagy túl intenzív ízű.
A fokhagyma és hagyma radzsaszikus és tamaszikus, jógiknak tilos, mert megszilárdítják a testtudatot.
Az evés szertartása
Ne egyen, amikor haragos, csüggedt, unatkozik, érzelmileg nem stabil; sem közvetlenül fizikai erőkifejtés után.
Fürödjön meg, vagy legalább mossa meg a kezét és az arcát, mielőtt enni kezd.
Ülve egyen, tiszta helyen. Nézzen kelet felé, ha lehet, a nap irányába, amely a földön a meleg és a fény forrása. Egyen egyedül, vagy olyanokkal, akiket ismer, és akikben megbízik. Lehet kellemes zene, friss virágok, stb.
Ne járjon rendszeresen étterembe. A legtöbb embert, aki ételt árul, sokkal jobban érdekli a saját haszna, mint az Ön emésztése. A jóllakást nem az dönti el, hogy mennyit eszik. Ha kevés ételt adnak, de szeretettel, az elégedetté teszi a lelket; viszont nagy mennyiségű étel a gyorsétteremből lehet, hogy átmenetileg megtölti a hasat, de kielégítetlenül hagyja az elmét és a lelket.
Csak annak engedje meg, hogy főzzön, aki szereti Önt. Indiában gyakran választanak bráhmana-szakácsokat, mert legalább valami esélye van annak, hogy főzés közben spirituálisan fölemelő rezgések kerülnek az ételbe. A nők ne főzzenek, amikor menstruálnak, mert tisztulási folyamaton mennek keresztül, és inkább pihenjenek.
Legjobb, ha evés közben a jobb orrlyuk működik, mert ez fokozza az emésztés tüzét. Működésbe hozhatja, ha étkezés előtt pár percig a bal oldalán fekszik. Dugja be a bal orrlyukat, vagy zárja el a jobb kéz középső ujjával, és lélegezzen ütemesen a jobb orrlyukán át.
Amikor minden készen van, imádkozzon. Köszönje meg a természetnek, hogy ételt adott, és köszönje meg Istennek, hogy él és megeheti. Közeledjen az ételhez tisztelettel és szeretettel, még akkor is, ha valami olyat szolgálnak fel, amit nem szeret, de meg kell enni. Tegyük fel, az anyósa, akit Ön nem szeret, karórépát tálal fel, amit Ön utál. Ha meg akarja őrizni a családi békét, és kényszerűségből megeszi a karórépát, az étel az utálatot és gyűlöletet mélyen beviszi a szervezetébe, és megzavarja az egyensúlyát. Tisztelettel fogyassza el az ételt akkor is, ha nem szereti, azért az áldozatért, amit Önért hoz, és akkor az ima harmonizáló erejét fogja szállítani.
Mielőtt enni kezdene, etessen meg valaki mást. Indiában hagyományosan öt felajánlás történt: a szent tűznek, egy tehénnek, egy varjúnak, egy kutyának, és egy másik embernek, aki lehetett gyerek, koldus vagy bárki más a családon kívül. Ez gyakorlati köszönet a természetnek; megeteti valamelyik gyermekét hálából, mert egy másik „gyermekét” feláldozta Önnek, hogy megehesse. Ez is egy módja annak, hogy uralkodjunk az önzésen, elfogadjuk, hogy az étel nemcsak a saját élvezetünket, hanem mások javát is szolgálja. Etessen meg valakit – egy házi kedvencet, egy növényt, egy szomszédot, egy idegent – akkor megtapasztalhat egy keveset a természet öröméből, az örömből, amit az anya érez, amikor megeteti a gyerekeit, és látja, hogyan növekszenek és fejlődnek.
Koncentráljon az étkezésre. TV, rádió, magnó vagy beszélgetés ne terelje el a figyelmét. Maradjon csendben, amíg eszik, és csevegjen utána. Rágjon meg minden falatot lassan és figyelmesen, többször. Ha lehet, egyen kézzel, hogy a bőre hőmérséklet- és textúra-jeleket küldhessen az agyába.
Ahogyan a mi testünk sok trillió független sejtből áll, mi vagyunk a kis sejtek az univerzum szervezetében. Mint a sejteknek, minden embernek van egyéni létezése, de egyikünk sem elég „szabad” ahhoz, hogy az egésztől függetlenül éljen. Mindennek, ami a külső univerzumban létezik, megvan a párja az élőlény belső univerzumában. Minden kozmikus erő képviselteti magát, más formában. A tápanyagok beáramlása és a hulladék kiáramlása a sejtekből szintén jellemzi a tápanyagok és hulladékok be- és kiáramlását a növényekben, állatokban és emberekben.
Ezért nincs különbség, mondjuk, ha megfőzi az ételét egy edényben a tűzhelyen, vagy ha a gyomra edényében főzi meg, a belső emésztési tűzben. Mindkettő a hőt használja, hogy felkészítse az ételt a könnyebb asszimilálásra. A tűzhely lángokat használ, a belső tűz savat és enzimeket, de a főzés elve ugyanaz.
A Rsik (a bölcsek) az öt nagy elem, pontosabban az anyagi létezés öt állapota elméletével magyarázták, hogyan függenek össze a belső és a külső erők.
Az öt nagy elem:
Föld. Az anyag szilárd állapota, jellemzői stabilitás, szilárdság, merevség. A föld stabil anyag.
Víz. Az anyag folyékony állapota, jellemzője az áramlás. Stabilitás nélküli anyag.
Tűz. Erő, amely egy anyagot szilárdból folyékonnyá vagy gázzá változtat, és megfordítva, növeli vagy csökkenti a viszonylagos rendet az anyagban. Jellemzője az átalakulás. A tűz nem megfogható anyag.
Levegő. Az anyag gáznemű állapota, jellemzője a mozgékonyság vagy dinamizmus. A levegő forma nélküli létezés.
Éter. Ahonnan a többi négy megnyilvánul. A tér az, ahol az események lejátszódnak. Látszólag nincs fizikai létezése, csak távolság, amely elválasztja az anyagokat.
A három dósa
Az öt elemből sűrűsödik a három dósa: vata, pitta és kapha, ezek a levegő, tűz, illetve víz.
V a kinetikus energia a testben. Főleg az idegrendszert érinti, és irányítja a test mozgását.
K a potenciális energia, amely a test stabilitását és olajozását irányítja. K birodalma azok a szövetek és hulladékok, amelyeket a V mozgat.
P a test kinetikus és potenciális energiáit hozza egyensúlyba, minden P folyamat emésztés vagy főzés, még akkor is, ha csak gondolatok „főnek” elméletekké az elmében. P fő tevékenységi területei az enzim- és endokrin-rendszerek.
Sejtszinten V viszi be a tápanyagokat a sejtekbe, hozza ki a hulladékot. P megemészti a tápanyagokat, hogy biztosítsa az energiát a sejtek működéséhez.
A sejt struktúráján K uralkodik. Az emésztő traktusban V megrágja és lenyeli az ételt, P megemészti, V asszimilálja a tápanyagokat és kiűzi a hulladékot, K irányítja a szekréciókat, amelyek olajozzák és védelmezik az emésztő szerveket.
Az elmében V hozza elő a régebbi adatokat az emlékezetből, hogy össze lehessen hasonlítani az új adatokkal. P feldolgozza az új adatokat, és levonja a következtetéseket, amelyeket V új emlékekként tárol. K biztosítja a stabilitást, amire az elmének azért van szüksége, hogy koncentrálhasson egy gondolatra.
Ez három erő, nem anyag. K nem nyál, hanem az erő, amely a testbe vetítve nyálat képez. P nem epe, hanem az erő, amely epét termel. V nem gáz, de a fokozott V fokozza a gáztermelést. V, P és K-t dósáknak nevezik, mert a dósa szó olyan dolgot jelent, ami elromolhat. Amikor megromlik közöttük az egyensúly, az egész rendszer elveszti az egyensúlyát.
V, P, K mind fontosak az élethez, de nagy kárt okozhatnak, ha engedik, hogy megtörjön közöttük a harmónia. Ez a kétarcúság azért van, mert dósák, olyan dolgok, amelyek gyakran vannak tévedésben. Igazából ez nem az ő hibájuk, mert nagyon nehéz feladatokat látnak el. K-nak le kell győznie a víz és föld természetes közömbösségét, el kell érnie, hogy együttműködjenek. P-nek a víz és tűz közötti természetes ellenségességet kell legyőznie. V arra kényszerül, hogy a tétlen étert használja a szeszélyes levegő irányítására. Igazából meglepő, hogy olyan jól működnek.
Mivel nagyon reaktívak, a test nem engedheti meg magának, hogy hosszú ideig tárolja őket, ahogyan egy atomerőmű sem tárolhatja a radioaktív hulladékot. Ezért ezek rendszeresen kiürülnek a testből. K a nyálon, P savon és epén, V gázon, izom- vagy idegenergiaként ürül ki.
A hat íz
Hogy az Ön teste mennyi dósát termel, az elsősorban attól függ, hogy milyen ízeket fogyaszt. Az ízek befolyásolják a dósák egyensúlyát. Mint a dósák, ezek is az öt nagy elemből származnak. Jelentős hatásuk van a szervezet minden részére, és nemcsak a nyelvre.
Édes. Főleg földből és vízből áll. Az édes fokozza a K-t, csökkenti a P és V-t, hűsítő, nehéz és olajos. Táplálja, felvidítja a testet és az elmét, csillapítja az éhséget és a szomjúságot. Minden szövetet gyarapít. Az édes elégedettséget, jóllakást vált ki. A túlzás negatív aspektusokhoz vezet: önelégültség és kapzsiság. Az intenzív önelégültség fokozza a természettől fogva tétlen, önelégült K-t, lehűti a P haragját, és megnyugtatja a V félelmeit.
Savanyú. Főleg földből és tűzből áll. A savanyú növeli a K, P-t, csökkenti V-t, melegítő, nehéz és olajos. A savanyú felüdít, ösztönzi a hulladékok kiválasztását, csökkenti a görcsöket és remegéseket, javítja az étvágyat és az emésztést. Felébreszti a birtoklási vágyat. A savanyú hatására értékelünk ki egy dolgot, hogy megállapítsuk, mennyire kívánatos, ami szelektíven fokoz bizonyos étvágyakat. A kiértékelés eltúlzása irigységhez és féltékenységhez vezet, ami megnyilvánulhat a kívánt dolog lebecsülésében, mint a savanyú a szőlő szindrómában. Az irigység növeli a K-t, ha valaki másnak a sikerét irigyli, és nagyobb sikert akar elérni. Különben P növekszik, az irigység és féltékenység haraggá válik, amikor úgy érezzük, hogy nagyon elbánt velünk az élet. Az irigység csökkenti a V-t.
Sós. Főleg vízből és tűzből áll. A sós növeli a K, P-t, csökkenti a V-t, nehéz, hevítő és olajos. A sós kiküszöböli a hulladékokat, megtisztítja a testet, fokozza emésztő képességét és étvágyát. Lágyítja, lazítja a szöveteket. A sós íz fokozza az életkedvet. A túlzott életkedv hedonizmushoz vezet, az illető minden érzéki élvezetet élvezni akar, ami csak a test rendelkezésére áll („az élet sója”).
Csípős. Főleg tűzből és levegőből áll. A csípős (pl csilipaprika) növeli a P és V-t, csökkenti a K-t, hevítő, könnyű és száraz. A csípős mindenféle váladékot kiűz a testből, és csökkent minden K-szerű szövetet, amilyenek a sperma, tej és zsír. Javítja az étvágyat. A csípős íz extrovertáltságot termel, hajlamot az izgalmakra és stimulálásra. A túlzott izgalom és stimulálás bosszankodáshoz, türelmetlenséghez és haraghoz vezet (csípős nyelv vagy éles visszavágás). A csípős íz fokozza a P-t aktívan növelve a hormonok és emésztőnedvek áramlását, megkönnyíti az emésztést és a harag kinyilvánítását. Csökkenti a K-t, amennyiben csökkenti az önelégültséget, és átmenetileg enyhít a V-n, lehetővé teszi a régóta visszafojtott neheztelés kifejezését. Hosszú távon azonban a csípős növeli a V-t, mert kimeríti a szerveket és mirigyeket, „kiszárít”, korlátozza az agresszió és a boldogtalanság kifelé vetítését.
Keserű. Főleg levegőből és éterből áll. A keserű fokozza a V-t, csökkenti a P, K-t, hűtő, könnyű és száraz. Megtisztít, felszárít minden váladékot, csökkenti a szerelmi vágyat, kiegyensúlyozza az ízeket. Fokozza az étvágyat, megszünteti a bőrbetegségeket és a lázat. A keserű íz elégedetlenséget vált ki, változtatni akarunk. Ha le kell nyelni egy keserű pirulát, a keserűség eloszlatja az önámítást, és arra kényszerít, hogy szembenézzünk a valósággal. Túl sok csalódás frusztráltsághoz vezet, ami megerősíti a rendszert a keserűségben. A bánat is keserű. A keserű a legjobb a hat íz közül. Ahogyan Dr. Vasant Lad mondja: Bitter is better, a keserű a legjobb. Kis adagokban segít kiegyensúlyozni a többi ízt a testben. Ahogyan az enyhe elégedetlenség változtatásra kényszerít, a keserű kitágítja a túl szűk csatornákat, csökkenti a K-t és önelégültségét, összehúzza azt, ami nagyon kitágult, és így csökkenti a P-t és haragját. A túlzás növeli a V-t, mert az elégedetlenség és az állandó változás bizonytalanságot és félelmet váltanak ki.
Fanyar. Főleg levegőből és földből áll. A fanyar növeli a V-t, csökkenti a P, K-t, hűsítő, könnyű és száraz. Gyógyít, tisztít, összehúzza a test minden részét. Csökkenti a váladékokat és a szerelmi vágyat. A fanyar íz introvertálttá tesz, elvon az izgalmaktól és stimulálástól. A túlzott introvertáltság bizonytalansághoz, aggodalmakhoz és félelemhez vezet. A fanyarság összehúz, az ember olyan lesz, mint egy „aszalt szilva”, és a félelem hideg csontkeze szorongatja a torkot. A fanyar íz összehúz, elvon a K önelégültségétől és a P nagyzolásától. Lehet, hogy az érzékek nem kapnak elég „táplálékot”, és ez fokozott V-hoz vezet.
Minden íz fontos a szervezet megfelelő működéséhez, és ezeket elsődlegesen az ételből kapjuk.
Személyes alkat
Az Ön személyes alkata, amely az egyéni anyagcsere-képlet, segít meghatározni, hogy az egyes ízek és érzelmek milyen hatással vannak Önre. Ezért van az, hogy az emberek ugyanazt az ételt eszik, de nem pontosan ugyanazoktól a mentális és fizikai hatásoktól szenvednek miatta. Amikor az összes családtag együtt eszik, az étel minden egyént a saját ízlése és érzelmi egyensúlya szerint fog befolyásolni.
Az anyagcsere-képlet neve prakrti, ami természetet is jelent, az első teremtést.
Az Ön alkata azokból az anyagcsere-tendenciákból tevődik össze, amelyek meghatározzák, hogy a teste és az elméje ösztönösen hogyan reagálnak a stimulálásra.
Ha ismeri az alkatát, jobban megismerheti a testét és az elméjét. Megtanulja, hogy nem kell bűnösnek éreznie magát azért, mert bizonyos ételeket szeret, vagy olyan tulajdonságai vannak, mint a harag vagy a félelem. Meg fogja érteni, hogy ezeket mind az alkata határozza meg, és az életmód megváltoztatása segíthet abban, hogy kisebb legyen a befolyásuk.
Az alkat az érzelmeket is befolyásolja.
Az Ön személyes alkatát az apja és anyja testi állapota határozta meg, a fogamzás időpontjában. Az az ondósejt, amelyik a legjobban el tudta viselni az abban a két testben uralkodó körülményeket, megnyerte a versenyt, eljutott a petesejthez, a génjei elvegyültek azokkal a génekkel, és létrejött egy új gyerek. Az ön alkatát a szüleinek a génjei befolyásolták, az anyja étrendje a terhesség alatt, valamint a rendkívüli események, amikor megszületett. Személyes alkata és a kísérő tendenciák nem fognak tartósan megváltozni. Személyes alkata elkíséri az egész életében, mint a gének, akár tetszik, akár nem.
Azt azonban megtanulhatja, hogyan alkalmazkodjon az alkatához, hogy kevésbé befolyásolják a kellemetlen dolgok. Megtanulhatja, hogyan előzze meg a betegségeket, hogyan kezelje, ha mégis bekövetkeznek. Megismerheti, milyen lesz az összeszedett betegségek lefolyása, eldöntheti, milyen fiatalító kúra lesz Önnek a legjobb. Az ájurvédikus elvek tanulmányozásával és alkalmazásával megértheti, hogy a hitvese, gyerekei, rokonai, barátai, szomszédjai és munkatársai miért csinálják azt, amit csinálnak, megállapíthatja, hogyan működhet velük együtt úgy, hogy maximális legyen a személyközi harmónia. Megtervezheti a család étkezését, aszerint, hogy melyik alkatnak mi lesz a legjobb.
Mivel ebben a születésben mindenki testből, elméből és lélekből áll, India régi Rsijei az élet tudományát háromféleképpen tanították: az Ájurvéda főként a fizikai testtel foglalkozik, a jóga a lélekkel és a tantra az elmével. Ennek a háromnak a filozófiája azonos, a megnyilvánulásaik azért különböznek, mert más a hangsúly.
Az Ájurvéda főleg az élet fizikai alapjával foglalkozik, ennek a harmóniájára koncentrál, és így akarja létrehozni az elme és a lélek harmóniáját.
A jóga a testen és az elmén uralkodik, hogy harmonikusan együttműködjenek a lélekkel, és a tantra az elmét akarja felhasználni arra, hogy egyensúlyba hozza a test és a lélek igényeit.
A Rsik az Ájurvédát különösen azoknak szánták, akik egészségesen akarják élvezni a világot. Mindennapi és időszakos rutinjai, étrendi útmutatásai, kezelésmódjai és a függőségek mellékhatásait kiküszöbölő ellenszerek segíthetnek abban, hogy Ön egészséges maradjon, jól érezze magát idős korában is, ha eléggé képes arra, hogy korlátozza magát, és szigorúan kövesse ezeket a tanításokat. Tudatosan kell megválasztania azt, hogy mennyit kíván élvezni, és ez meghatározza, hogy mennyire lesz egészséges.
Forrás - govindaszvami.vrinda.hu
Kapcsolódó
Hírek
- Epebántalmak megelőzése, kezelése gyógynövényekkel
- Az ínhüvelygyulladás gyógyítása
- Mondd a számod, elárulom, ki vagy! - Numerológia
- 5 ok, amikor a szeretkezés lehetetlen
- Hogyan tudták őseink elkerülni a rákot?
- Monogram-numerológia - a kezdőbetűk jelentősége
- Fáj a kezem... - Az ínhüvelygyulladás oka és kezelése
Oktatás
- Bach virágterapeuta
- yumeiho masszőr
- grafológus